Nihao! (hej på kinesiska)

Nej jag gick inte vilse på kinesiska muren heller, utan har som vanligt bara lite väl långt mellan inläggen mellan varven.

En fantastisk vecka i Peking blev det. Vi lyfte från Arlanda kl 18.30 svensk tid. Försökte mig på att sova, vilket inte gick bra. Kan ha slumrat ca 15 min. Vips var vi framme 8 1/2 tim senare och då var klockan redan 09.45 i Kina och sightseeing-bussen stod framrullad. Våra väskor åkte själva till hotellet och vi började uppleva på en gång.
Någon timme senare satt vi i en sådan här tjusig cykel och blev skjutsade runt i de gamla hutongerna i ett vackert, lite höstkyligt Peking.




Den första kinesiska lunchen

Mycket god mat blev det och jag har fin teknik med pinnarna nu. Blev förvånad över hur små tallrikar man skulle äta på, tefat eller aningen större.


Tove och jag på Himmelska Fridens Torg


Någon ni känner igen i mitten?

En solig men kall morgon så började vi dagen med ett besök i en park där det var massa med människor som mediterade, dansade och som här gjorde taiji.


Sommarpalatset

Kinas historia tycker jag är väldigt fascinerande och jag hade försökt läsa på lite extra innan resan. Vi såg många tempel och palats, som många såg väldigt lika ut. Här är vi och besöker Sommarpalatset som var ett väldigt vackert område.

Jag skulle kunna lägga in hur många bilder som helst men det är det kanske ingen som orkar med. Just nu inte ens jag själv, som lovade mig själv att komma i säng inte för sent..... Det finns bilder på pandor på Zoo, OS-arenan, Cloisonne-vaser, Pekingopera, Kung-Fu-show, Shopping, Stadsmuseum m.m

Men jag måste förstås få med ett par bilder ifrån det mäktigaste besöket på hela resan. Muren!!! Den nästan 700 mil långa, ca 8 meter höga och 5 meter breda handgjorda stenmuren som skulle skydda mot fienden. Har sett tex pyramiderna i Kairo och imponerats av dem men detta slår nog det mesta, coolt!





Här poserar jag i min nyinköpta skidjacka

Härligt, soligt väder fick vi där på muren också, vilket inte hörde till det vanliga inne i Peking, där "smoggen" låg tät oftast som ofta.


utsikt från hotellfönstret....med ovanligt lite bilar, det brukade vara tjockt

Borta bra men hemma bäst!
Lyckan när min älskade lilla pruttprins Theodor kom springandes emot mig på Arlanda den 29/11 kändes i hela kroppen. Kramar o pussar och hem till Solna.

Det lackar mot jul, så hej å hå, upp med stakar o stjärnor, amaryllisar i kruka, pepparkakor bakas, julkort pysslas och julmarknad, glöggmys och allt annat som man vill hinna med. Så har man ju ett jobb som ska skötas också.....

pust och gonatt alla kära som troget går in och kikar på min blogg, trots att jag allt för sällan uppdaterar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0