En lång kort resumé av våra dagar på andra sidan

Så är vi tillbaka på "rätt" sida igen :-). Efter knappt sex timmar i en välproppad bil så packade vi (hum...läs Christian) in alla grejer och fick en övertrött och kräkluktande liten gosse att somna tillslut. Han började dagens resa med att kräkas på riktigt för första gången i sitt liv. I en av krokarna i skogarna mellan Alingsås och Borås kom all spagetti bolognese upp på honom och den knappt en vecka gamla bilstolen. Jag vet nu att jag är en mamma som kommer ha MKT svårt att ta hand om kommande vinterkräksjukor och dylikt....blä vad jag mådde dåligt själv.

En kort resumé av våra dagar i Götet: Torsdag: Åker den långsammaste vägen till Göteborg....är lite konfunderade varför vi aldrig kommer till Jönköping....det var en annan väg förstår vi senare. Vågar jag nämna att vi har en GPS...som vi kopplade in senare. Christian har en tid att passa på Svenska Mässan och TUR-mässan. Vi kommer lite sent och en lätt stressad Christian slirparkerar på en handikappsplats precis utanför och säger tack & hej jag lämnar er här nu vi ses sen.....Jag började nästan lipa och då sket Theodor ner sig. Christian står och stampar i sin fina kostym som han bytt om till a la superman på Mc Donalds några timmar tidigare och jag byter blöja och känner mig lätt förvirrad. Christian går in och jag får tack och lov tag i min gamla au-pair kompis Sara som visar sig vara i sin syters lägenhet bara ett stankast ifrån mässan. Hämtar upp henne och hittar parkering. Jättekul att träffa henne igen....kan inte fatta att det var nästan 9 år sedan. Vi väntade in Erika som också var au-pair och vi tre hängde jämt där i Croydon och London 98/99. Kände att det hade varit kul att träffa de ännu mer och verkligen frossa i gamla minnen men tiden gick fort och mässan stängde för dagen och min kära vän Helén som vi skulle bo hos över natten väntade oss.

Christian hade blivit bjuden på en öl så jag fick äran att frakta oss vidare till....ja den del av Göteborg där de bor...GPSen på...hjälp vad förvirrande att köra med GPS för första gången. Christian tycker jag är helt knäpp som inte fattar hur enkelt det är...jag blev irriterad på en ful datorröst som högt och monotomt  tjatar på mig: Håll vänster...om 400 m sväng vänster...vänster nu...håll vänster.....om 20 m ta vänster.......vänster...nu sväng...Hjäääälp men det kanske är jag som är konstig men jag har inte så bra kolla på vad som är 400 m när jag ligger och krysskör i okända filer i faktiskt Sveriges näst största stad. Vi kom rätt iallafall :-)

Kvällen blev mysig i Helén och Johans jättefina lägenhet. Ballonger i taket och smarrig tårta.
(Helen fyllde år dagen till ära)Theodor tyckte som vanligt att allt var spännande och kul, inte minst deras katt Måns. Han var väl inte lika överförtjust i den lilla äppelkindade krabaten som hasade efter honom och gjorde glädjetjut. Han vann nog inga extrapoäng när han på morgonen efter tog sig ett besök i hans matskålar och grävde runt.....
Dag fredag så vaknar vi så hos dem och vinkar av Helen och Johan när de ska till sina jobb. Frid och fröjd tills det säger kras....deras porslinmugg till tandborstarna är plötsligt i väldigt många delar. Någon hade långa armar när han blev tvättad.

Jag och Theodor får en härlig dag i Göteborg. Sol och vårkänsla. Går in och överraskar min gamla chef som numera är chef på hotellet i Göteborg. Blir bjuden på lunch, kul att ses.
Strosar runt och njuter av livet......det gör lilleman med. Köper presenter till familjen vi ska till i Alingsås och letar febrilt efter en liknande tandborstmugg som den Theodor lyckats få ner i golvet. Hur jag lyckas hitta en exakt likadan är helt otroligt.....men det gjorde jag. Hamnade av en slump på en liten gata och in på en bakgård där det låg en mysig inredningsbutik och det var där den kom ifrån. Ibland tror jag att jag är lite Saida.

På fredagskvällen anländer vi så till Fam Brandt i Alingsås som jag lärde känna för 5 år sedan när de bodde i Solna. Då sökte de barnvakt åt sina 1,5 år gamla tvillingpojkar och våra vägar korsades. För 3 år sedan flyttade de men vi har haft kontakt sedan dess. Mina tvillingar har blivit stora killarna nu och blir kanske inte fullt lika exallterade av att träffa mig som förr men jag hoppas de tycket det var kul att ha oss på besök. Theodor tyckte iallafall att det var väldigt spännande med dessa stora små grabbar.
image32
lördagen fick jag och mamma Anne egentid och gjorde stan....blev endel shoppat. På kvällen såg vi på melodifestivalen och åt jättegod lax o spenatlasagne och en massa godis. Båda tvillingarna höll stenhårt på Amy Dimond och de blev jättearga och ledsna för att hon inte fick fler poäng.

Så var det söndag och en strålande vårdag. Lek och långfrukost och en promenad. Medans resterna av lasagnen värmdes till lunch i ugnen så passade Anne och L-G på att rensa vinden och förråden för att se om vi ville ha med oss saker till vår lille man. Pulka, trehjuling och en massa kläder är bara endel av vad vi fick plats med. 
Tur att vi var på tippen nyligen efter att ha röjt i vårt förråd och i våra garderober....så att vi får plats med nytt :-).

Nu blev detta ingen kort resumé som jag trodde......men det blev heller inte berättat allt...för då skulle jag få sitta några timmar till.

Godnatt!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0